Autor: Ruth Rappold
Ghent, 16.-21.september 2024
Kolm õpetajat katoliiklikust erakoolist
Portugalist, üks õpetaja Hispaaniast, üks õppejõud Poolast ja üks õpetaja
Eestist + kursuse juhendajana pakistanlanna = viis päeva neuroteadust.
Kuigi kursuse pikkuseks oli märgitud kuus
päeva, sai õpetaja materjali välja venitatud viiele hommikule. Teadmisi palju
vähem kui ootasin (kahjuks), siiski võtsin nii mõndagi endaga kaasa.
Esimene
päev.
Õppimist ei toimu ilma TÄHELE panemiseta.
Tähelepanul on ka erinevaid viise:
täiesti fokuseeritud = kontrollitud tähelepanu – vaatad ja kuulad keskendunult kõik segajad teadlikult välja lülitades ehk ennast juhtiva õppija tähelepanu
KÕIGE
PAREM ÕPPIMISE VIIS ;
- paari asja vahel jagatud tähelepanu, nt keskendunult
õpin / loen, siis lähen teen endale võileiva ja kohvi ja tulen tagasi õppimise
/ lugemise juurde = aju töötab uue asja kallal kui ma samaaegselt teen
suhteliselt muud automaatset tegevust;
- mitmele tegevusele samaaegselt tähelepanu juhtimine = ei keskendu millelegi, õppimist ei toimu, aju on häiritud, aju väsib.
Mis segab tähelepanu? Millal tähelepanu hajub?
Näiteks
-
Sotsiaalmeedia teavitused
-
Lärm
-
Teiste inimeste juuresolek
Mida selle jaoks teha? Näiteks
-
Lülitada teavitused välja (nii kui
väikenegi heli, aju lülitub ümber ja keskendumine on häiritud
-
Luua õppimise jaoks sobiv keskkond
(mõnele sobib vaikus, teisele vaikne muusika, mõnele oma tuba, teisele
auditoorium)
POMODORO TEHNIKA: 25 + 5 ehk 25 minutit
süvenemist ja 5 minutit puhkamist (kas ringi liikumist või sotsiaalmeedias
olemist), siis taas 25 + 5, ja jälle 25+5. Klassis võib kasutada lausa selle
jaoks kella.
Teine päev.
On kahte liiki mõtlemist:
1.
Fokuseeritud mõtlemine (teatud mõttemustrid,
teatud aine, kontsentreeritud töö)
2.
Hajutatud mõtlemine (mõte hüppab ringi,
proovib erinevaid lahendusi, puhkehetkel)
Fokusseeritud
probleemi lahendamine nt teatud mudeli järgi teatud aja jooksul, kuid siis enne
lahenduse leidmist võtta mõttepaus
ning kasutada hoopis hajutatud mõtlemist (samal ajal võib minna jalutama,
kergelt tukkuda). Ajus toimub probleemi lahendamine edasi, kuid mitte ainult
ühes aju osas, vaid mõtted hüppavad paremast ajupoolest vasakule ja tagasi
aktiveerides aj mõlemad pooled. Lahendus / mõte / arusaamine võib tulla järsku
nagu iseenesest.
Iga osaleja pidi
etteantud veebilehelt välja valima kolm aju puhkehetke
( https://www.weareteachers.com/brain-breaks-for-kids/
), kasutamaks neid klassis kas pomodoro-tehnika aegsel pausil või hajutatud
mõtlemise ajal.
Amügdalas ehk mandeltuumas on inimese emotsioonid ja motivatsioon. Kui õppija
on rahulolev ja õnnelik, läheb õppimine palju paremini. Kurbus, mured ja
depressioon pärsib õppimist. Õpetaja võikski tunni alguses tekitada positiivse
emotsiooni (mõni üllatus ehk).
Masha ja karu loost saime teada, et koolis
peakski nii olema, 1/3 on kerge, 1/3 keskmine ehk sobiv ja 1/3 raske.
Õpetajatele tehti ettepanek oma tunnid vastavalt sellele skeemile üles ehitada.
Kolmas päev.
Alustasime positiivse emotsiooni loomisega: Paarilisega seljad vastamisi, pidi mingi tobeda näo tegema, õpetaja „hop“ peale hüppavad paarilised näod vastamisi ning loodetavasti hakkavad osalised naerma (Happy face, mean face, jump).
Erinevate tunnete
meelde tuletamiseks (kuid seda kasutaksin meelsasti ka võõrkeele tunnis
sõnavara tundmaõppimiseks) tegime koos paarilisega tunnete ringi – siseringi
põhilised tunded, välimisse ringi nende tunnete alatunded.
Mäletamine on seotud
nii inimese kultuuri kui ka uskumustega. See, mida inimene arvab mäletatavat,
ei pruugi alati olla tõsi vaid võib-olla ka ettekujutatud.
Lühimällu ja töömällu
jääb kõige rohkem erinevate meeltega seotud materjali. Keeleõpetajale on eriti
tähtis, et tunnis oleks
visuaalne
verbaalne
auditiivne
õppimisevorm näiteks
uute sõnade / väljendite õppimisel.
Info salvestamisel
lühimälust pikaajalisse mällu peaks:
-
uue teema siduma eelmiste /
tuttavate teemadega
-
kordama
-
looma kujutisi / mõttekaarte
-
vahepeal puhkama
Üks mälutehnika, mida
läbi käisime oli Memory Palace –
õpitavad asjad kujutatakse (naljakate) piltidena tuttavasse kohta nagu näiteks
oma koju, kooliteele; siis lähed mõttes koju ning seal on erinevad faktid
erinevates kohtades.
Erinevate tekstide
meeldejätmiseks soovitati panna erinevatele lõikudele pealkirjad ja mõelda
läbi, mis oli selle pealkirjaga mõeldud.
Neljas
päev.
Päeva esimeses pooles meile räägiti avatud ja kinnisest mõtteviisist – meie koolis juba väga tuttavast teemast.
1. Õpetaja näitas suhteliselt pikka katkendit filmist The Butterfly Circus ning pidime arutama kaheksat küsimust – ahhhhhh, täiskasvanutele tundud asi väga lapsik, kuid G1-õpilastega võiks lausa nii teha (sobib nii ennastjuhtivasse kui ka lugupidamiste ja väärtuste õpetamiseks mentortunnis).
https://youtu.be/y7ni22kU8SM?si=VqpsCyiX2wkL_tnt
2.
Pidime tegema plakati MINDSET
MATTERS. Värvilisega avatud ja halliga kinnisest mõtteviisist. See võiks sobida
ka G1 kas mentor- või ennastjuhtivaõppija tundi. Näitena Hispaania õpetaja
tehtud plakat kasutades canva.com- i .
3.
GRIT = kirg + eesmärk millegi
saavutamiseks + tahtmine pikaajaliseks tööks = soovitud eesmärk, nt teadmised /
hea hinne
Peale pausi: AJAJOON,
kus joonest üleval pool saavutused
joonest allpool takistused.
Seda võiks teha G3-s nii, et ajajoonega alustada
lapsepõlvest ning lõpetada 10 aastat peale gümnaasiumit (ehk ettekujutatavad
takistused ja saavutused).
Viies
päev.
Gliglish – saab rääkida võõrkeeles.
Magic School nii õpetajatele kui ka
õpilastele. Ei pea sisse logima, õpilased saavad teha nt räppi ajalooliste
persoonidega
Tänud! Uute teadmiste, sõprade, kogemuste,
elamuste eest! Ootan juba uut Erasmus+ koolitust.
0 comments:
Post a Comment