ehk Viimsi Gümnaasiumi inimeste tegemistest ja kogemustest

Erasmus+ õpiränne Saksamaale Bremerhavenisse

Õpetajate toas, mis on tegelikkuses õpilaste kasutuses,
on erinevaid võimalusi meelt lahutada.

Kaks lennureisi, kolm rongi ja 12-tunnine teekond viisid meid Saksamaale Bremerhavenisse - mereäärsesse linnakesse, mis on suuruselt võrdne Tartuga. Bremerhavenis saime tänu Erasmus+ õpirände projektile “21. sajandi oskused” õppida viie päeva jooksul tundma kohalikku kultuuri ja haridussüsteemi ning töövarjutada Saksamaa õpetajaid.

Meid võtsid vastu õpetajad Carl von Ossietzky koolikeskuses, mis koosneb neljast koolist: põhikool (5.-9. klass), kaks ametikooli ja gümnaasium (10.-13. klass). Saksamaa haridussüsteem erineb meie jaoks harjumuspärasest nii ülesehituse poolest kui ka koolikohustuse näol, mis on õpilastel kuni 18-aastaseks saamiseni.

Õppetöö õpilase vaatest

Carl von Ossietzky gümnaasiumiastmes õpib umbes 600 õpilast, kelle õppetööd iseloomustab paindlikkus. Osa õppeainetest saavad õpilased ise valida, osa õppetööst viiakse läbi tasemerühmades. Loodusteadustest huvitatud õpilaste toetamiseks teeb Carl von Ossietzky koostööd Alfred Wegeneri instituudiga, kuhu valitakse vestluse ja õpitulemuste alusel klassitäis õpilasi, kes õpivad tavaprogrammi alusel, ent käivad kahel päeval nädalas instituudis loodusteaduste süvaõppes.



Igale õpilasele on koolielus toeks mentor, kes toetab korraga umbes 30 õpilast. Tegu ei ole siiski mentorgrupiga, sest ühiseid tunde läbi ei viida. Pigem on mentoril kontrolliv roll: õpetaja jälgib puudumisi, vestleb õpilase ja vajadusel ka vanemaga.

Carl von Ossietzky koolis on üle kümne aasta praktiseeritud karjäärinõustamissüsteemi, mille tegevused on moodulitena jaotatud kolme aasta peale. Paljuski sarnaneb see meie süsteemiga: õpilased osalevad karjääripäevadel, töömessidel ning käivad töövarjutamas. Töömaailmast saavad õpilased siiski rohkem osa, sest varjutatakse ühe päeva asemel kogu nädala. Karjääriteed aitavad planeerida kooli viis karjäärikoordinaatorit, kes koordineerivad ajakava, ent viivad läbi ka karjääritunde. Igal õpilasel on töövarjutamistest ja karjääripäevadest isiklik mapp, mille vaatab üle karjäärikoordinaator, kes kinnitab oma allkirjaga õpilase aktiivse osaluse. Mapid on paberkandjal - kujutage nüüd ette karjäärikoordinaatori ruumi, kus on umbes 600 portfooliot…

Õpilased panustavad koolielu korraldusse aktiivselt õpilasesinduses. Sügise algul olid õpilased värvinud koolimaja kahe korruse seinu ning meie külaskäigu ajal võeti ette ühe klassiruumi seina kaunistamine. Õpilasesindusel on oma ruum, mille võti on lisaks õpilasesinduse liikmetele vaid koolijuhil, kellega tehakse enim ka koostööd.

Koolimajas on nii õpilaste kui ka õpetajate jaoks tuttavad koolijuhi koerad Rocky ja Molly.

Õppetöö õpetaja vaatest 

Õpilaste arv klassis sõltub nii klassiastmest kui ka õppeainest. Vaadeldud tundides nägime siiski pigem väiksemaid gruppe, milles oli õpilasi kuni 20, tänu millele on õpetajal rohkem võimalusi personaalsemaks lähenemiseks ja põhjalikumaks tagasisidestamiseks. 

Liidumaal on oma veebikeskkond, mis sarnaneb meie Stuudiumi ja Tera kombinatsiooniga. Õpetajad lisavad sinna õppekavale vastavad materjalid, mida saavad kasutada kolleegid nii oma koolis kui ka väljaspool. Keskkonnale pääsevad ligi ka õpilased, kes näevad just neid materjale, mida neil on tunni või kursuse tarbeks vaja. Selleks et digitaalseid materjale oleks hõlpsam kasutada, saavad kõik õpilased endale kooliajaks iPadi. Samas on koolimajas probleeme WiFi-ühendusega, mistõttu ei saa õpetajad alati olla kindlad, et kõik vajalikul hetkel internetiavarustes leiduvale ligi pääsevad. 

Õpetajate meeskond näis ühtehoidev. Koolijuht jagas, et tema eesmärk on juhtida kooli peaaegu märkamatult (quiet leadership): ta läheneb sõbramehelikult nii õpetajatele kui ja õpilastele, peab oluliseks head läbisaamist, on kõigis otsustes (sh töötasu teemal) avatud ja edendab koolis demokraatia põhimõtteid. 

Carl von Ossietzky direktor on õppinud muusikat ning juhendab piirkonna õpetajate segakoori.
Korra nädalas on kooriproov, millele järgneb tihtipeale ka vabas vormis koosviibimine.

Nädalas võib õpetajal olla kuni 25 kontakttundi. Kui õpetaja täidab muid ülesandeid (nt on Erasmuse tiimi liige või karjäärikoordinaator), siis tema kontakttundide arv väheneb. Üldtööaeg peab igal juhul jääma 40 tunni sisse. Saksamaal seistakse hea selle eest, et õpetajad ei töötaks nädalavahetustel, sest vaimselt ja emotsionaalselt nõudliku töö tegija peab vormis püsimiseks puhkama. 

Õpetajate töötasu on liidumaade vahel veidi kõikuv ning sõltub kooliastmest (gümnaasiumiõpetaja tasu on paarsada eurot kõrgem kui 1.-4. klassi õpetaja tasu), kvalifikatsioonist ja tööstaažist. Alustava õpetaja koormus ja vastutus on väiksemad: pärast magistrikraadi omandamist on õpetaja kaks aastat n-ö praktikal, pärast mille lõppu sõlmitakse temaga tähtajaline või tähtajatu leping. 

Koostöö meistriklass 

Lisaks Carl von Ossietzky koolikeskusele ja Alfred Wegeneri instituudile külastasime ka Integrierte Gesamtschulet Oytenis. Oyteni kool keskendub eri ainetundide kõrval lõimitud õppele: üht teemat käsitletakse eri õppeainete vaatepunktist projektõppe kaudu. Nii lõimitakse näiteks muusikat, kunstiõpetust ja bioloogiat või ajalugu, muusikat, kunsti- ja ühiskonnaõpetust. Keskendutakse 21. sajandi oskustele: projekt valmib koostöös, algab alati eesmärgistamisest ja ajaplaneerimisest ning lõpeb refleksiooniga. 

Integrierte Gesamtschule õpetab lõiminguprogrammi põhjal juba aastaid, seega on kogu tundideks vajalik materjal olemas digitaalses materjalipangas. Iga õpetaja jaoks on tund ette valmistatud, mis on ühest küljest mugav ning vähendab planeerimisele kuluva töö aega ja mahtu, ent piirab samas õpetaja autonoomsust. Sellise programmi alusel töötavatelt õpetajatelt oodatakse head koostööoskust ning soovi töötada pigem üheskoos kui üksi.





Bremerhavenist Viimsisse 

Vahel on hea käia kodust kaugemal, sest see aitab märgata ja väärtustada seda, mis on olemas ja hästi. Nädalane töövarjutamine andis meile kindlustunde, et oleme oma koolis 21. sajandi oskuste õpetamisel ja õpilaste karjääritee suunamisel õigel teel. Lisaks meelekindlusele on aga oluline ka võõrsilt saadud innustus toetada ja suunata õpilaste individuaalseid õpiteid ning seista õpetajate tööalase heaolu ja arengu eest.


Kaidi Kolsar, Kaitel Poobus, Liisi Kaljo ja Ruth Rappold

0 comments:

Post a Comment