Osalesin 16.- 22. oktoobril 2023 Erasmus+ õpirändel "Prevention of Teachers´ Professional Burnout as a Way to Improve the Quality of Education" Taanis.
KES? Koolitusel olid esindatud veel Slovakkia (2 osalejat), Iirimaa (5 osalejat) ja Hispaania (1 osaleja). Koolitus toimus Talent Garden Copenhagenis, mis on mitmekordselt auhinnatud co-working space ehk ühistöötamise kontor Taanis. Erasmus+ kohaselt hõlmas koolitus ka mitteformaalset õppimist (muuseumiprogramm ja linnaga tutvumine) ning osalejate omavahelist kogemuste jagamist.
MIKS? Kuna Viimsi Gümnaasium on õpetajate heaolu fookusesse võtnud ning tegelen samuti nende teemadega meie koolis, valisin just selle koolituse.
KUIDAS LÄKS? Väga meeldis, et koolituse ajakava oli mõistlik ehk jäetud oli piisavalt õhku tegevuste vahele ning aega ka iseseisvalt linnaga tutvumiseks. Koolitaja oli pikaaegse Erasmus+ taustaga, seega kogemustega koolitaja, kes teemast ise ka ilmselgelt huvitus.
MIDA ÕPPISIN? Et Erasmus+ programm on suurepärane võimalus näha ja kuulda, kuidas mujal olukord hariduses on, tore on kohtuda erineva taustaga inimestega, õppida ka üksteiselt ja kogeda teist riiki ja kultuuri. Koolituse teemaga seoses oli põhiline arusaamine, et teemaga tuleb tegeleda kogu aeg, ausalt, süsteemselt, kuid tegeleda saab sellega alustuseks eelkõige iga inimene ise. Tuleb kaardistada ja läbi mõelda iseenda hetkeolukord, vaadata, mida ise saab vajadusel muuta ja siis ka tegutseda. (Loomulikult meie Viimsi Gümnaasiumis küsime seejärel kohe ka: “MILLAL sa seda teed, millal tegutsed”:))
I OSA: Läbipõlemisest üldiselt
MIS ON ÕPETAJATE LÄBIPÕLEMINE? See on “Olukord, kus õpetajal ei ole isiklikke ega professionaalseid ressursse, mis on vajalikud tema töö tegemiseks.” (National Education Association). Levinumad põhjused läbipõlemiseks haridusvaldkonnas: turvalisuse küsimused, madal töötasu, õpetajate puudus riiklikul tasemel, pandeemiajärgne töötüdimus, liiga suur töökoormus, ressursside puudus, tähtajad, õppijate käitumine, töökultuur.
MÄRKA! Mis on läbipõlemise märgid?
Kaob kirg ja motivatsioon teha õpetajatööd
Emotsionaalne tasakaalutus: kergesti ärritumine, viha, kurbus
Vaimne eemaletõmbumine kolleegidest, õppijatest, sõpradest ja perest
Üha keerulisem on igapäevatööd teha, tunde ette valmistada jms.
Apaatsus, emotsioonide puudumine
Unehäired
Erinevad soorituse probleemid (vähene produktiivsus, apaatia, madal enesekindlus ja -uks, lootusetusetunne jms)
NB! Tea, et need on kõik tihedalt seotud ka depressiooni ja teiste vaimse tervise murede teemadega.
KES? Koolitusel olid esindatud veel Slovakkia (2 osalejat), Iirimaa (5 osalejat) ja Hispaania (1 osaleja). Koolitus toimus Talent Garden Copenhagenis, mis on mitmekordselt auhinnatud co-working space ehk ühistöötamise kontor Taanis. Erasmus+ kohaselt hõlmas koolitus ka mitteformaalset õppimist (muuseumiprogramm ja linnaga tutvumine) ning osalejate omavahelist kogemuste jagamist.
MIKS? Kuna Viimsi Gümnaasium on õpetajate heaolu fookusesse võtnud ning tegelen samuti nende teemadega meie koolis, valisin just selle koolituse.
KUIDAS LÄKS? Väga meeldis, et koolituse ajakava oli mõistlik ehk jäetud oli piisavalt õhku tegevuste vahele ning aega ka iseseisvalt linnaga tutvumiseks. Koolitaja oli pikaaegse Erasmus+ taustaga, seega kogemustega koolitaja, kes teemast ise ka ilmselgelt huvitus.
MIDA ÕPPISIN? Et Erasmus+ programm on suurepärane võimalus näha ja kuulda, kuidas mujal olukord hariduses on, tore on kohtuda erineva taustaga inimestega, õppida ka üksteiselt ja kogeda teist riiki ja kultuuri. Koolituse teemaga seoses oli põhiline arusaamine, et teemaga tuleb tegeleda kogu aeg, ausalt, süsteemselt, kuid tegeleda saab sellega alustuseks eelkõige iga inimene ise. Tuleb kaardistada ja läbi mõelda iseenda hetkeolukord, vaadata, mida ise saab vajadusel muuta ja siis ka tegutseda. (Loomulikult meie Viimsi Gümnaasiumis küsime seejärel kohe ka: “MILLAL sa seda teed, millal tegutsed”:))
I OSA: Läbipõlemisest üldiselt
MIS ON ÕPETAJATE LÄBIPÕLEMINE? See on “Olukord, kus õpetajal ei ole isiklikke ega professionaalseid ressursse, mis on vajalikud tema töö tegemiseks.” (National Education Association). Levinumad põhjused läbipõlemiseks haridusvaldkonnas: turvalisuse küsimused, madal töötasu, õpetajate puudus riiklikul tasemel, pandeemiajärgne töötüdimus, liiga suur töökoormus, ressursside puudus, tähtajad, õppijate käitumine, töökultuur.
MÄRKA! Mis on läbipõlemise märgid?
Kaob kirg ja motivatsioon teha õpetajatööd
Emotsionaalne tasakaalutus: kergesti ärritumine, viha, kurbus
Vaimne eemaletõmbumine kolleegidest, õppijatest, sõpradest ja perest
Üha keerulisem on igapäevatööd teha, tunde ette valmistada jms.
Apaatsus, emotsioonide puudumine
Unehäired
Erinevad soorituse probleemid (vähene produktiivsus, apaatia, madal enesekindlus ja -uks, lootusetusetunne jms)
NB! Tea, et need on kõik tihedalt seotud ka depressiooni ja teiste vaimse tervise murede teemadega.
NÕUANDED ENNETAMAKS ÕPETAJATE LÄBIPÕLEMIST!
Sea enesehool enda prioriteediks
Sea endale ja hoia kindlaid piire töö kontekstis, mis on sinu tööaeg ja mis ei ole
Märka varajaseid läbipõlemise ilminguid
Otsi kogukonnatunnet, ühendust
Ole enese vastu lahke
Räägi see endast välja
Hinda oma võimalusi
Otsi ametlikku tuge ja abi
II OSA: Digitaalsed mängulised keskkonnad ja mängumeetodid klassiruumi
Liberating structures https://www.liberatingstructures.com/
Miro https://miro.com/
Mural https://mural.co/
Goosechase (äpp, aaretejahi jms loomiseks)
III OSA: Töö mõtteviisiga
“Elu on 10%, mis sinuga juhtub ja 90%, kuidas sa sellele reageerid” Stephen Covey 90/10 reegel. Oluline on teha tööd iseenda mõtteviisiga, märgata enda mõttemustreid ja vajadusel ümber mõtestada.
IV OSA: “Nügimine”
Kuidas mõjutada inimesi positiivselt käitumist muutma? Erinevad näited, kuidas on inimeste käitumist positiivsemaks “nügitud”.:)
KOKKUVÕTTEKS on minu soovitus märgata iseennast, enda mõtteid ja mõttemustreid, teha tööd enda mõtteviisiga, olla teadlik sellest, millised on läbipõlemise ohumärgid ja reageerida. Minu arvates on üheks toredaks variandiks enda läbipõlemist ennetada ka osaleda Erasmus+ koolitustel, mis viivad sind tavapärasest töökeskkonnast, aga kohati ka mugavustsoonist välja ning on toetavad tööelu mitmekesistamisel. Aitavad mõista, kuidas mujal asjad käivad ning aitavad näha suuremat pilti. Kus oled sa täna, mis on hästi ja mis vajab veel tegelemist, seda nii suuremas plaanis kui ka isiklikul tasandil.
0 comments:
Post a Comment