ehk Viimsi Gümnaasiumi inimeste tegemistest ja kogemustest

„The Collaborative Classroom: Teachers as Coaches, Classrooms as Teams „

  

Teema pakkus mulle huvi kuna oleme VGMis mentorlusega tegelenud juba mitu aastat, saanud osa ka mitmetest headest koolitustest kuid valdavalt on olnud rõhuasetus väiksemal grupil või individuaalsel lähenemisel. Kuna klassid on suured ja õpilaste kaasamine kohati väljakutseid esitav, siis tundus nö „coaching“ suures klassis intrigeeriv.


Juhendaja: Ruby SOAMES väga sädelev ja inspireeriv inglanna

Osalejaid kokku 14: Leedust, Ungarist, Tsehhist, Saksamaalt, Kreekast, Austriast

Kursusel pakutu võib kokkuvõtlikult jagada alateemadeks:

Kohale toomine, hetkes olemine

Näited kursuselt:

-       ¤ 4 sekundit hingata sisse, 4 sekundit hoida hinge kinni ja 4 sekundit hingata välja.

-      ¤  Leia mõttes 4 asja mida märkad enda ümber, tunne 4 lõhna,

-      ¤  Vaikse muusika saatel aknast välja vaatamine ja 4 erineva värvi leidmine

-      ¤  Vaikse muusika saatel meenuta mida toredat eile tegid

 Minu kommentaar:

Suures klassis tunni alguse „sirutamine“ keha kohale toomine, vaimu kohale toomine. Kesta võiks paar minutit, siis saaks enam-vähem kõik hakkama.

Hinnang: TEHTAV


Aju eellaadimine

Näited kursuselt:

-       Nädala plaani väljatrükk anti osalejatele kätte. Tõmba joon alla sellele mis sind huvitab või mille kohta teada tahad.

-       Esita ise küsimus mis sind huvitab väljapakutud teemade kohta? Võib mitu küsimust. Kirjuta kleberile üks ja nädala lõpus vaatame kas oled saanud sellele vastuse.

Minu kommentaar:

Suures klassis: Teema alguses võimalikud õpitulemused. Tõmbab alla mis huvitab või mille kohta tahab teada veel midagi.

Kirjutab kursuse alguses või teema alguses kleberile ühe küsimuse millele loodab saada vastuse tundides. Kursuse lõpus peab leidma aega nendele küsimustele ka vastata (koos läbi vaadata).

Hinnang: TEHTAV


Eesmärgistamine – See on üle kõige!

Unista suurelt - sea eesmärgid – tegutse.

Eesmärk peab olema selge ja tehtav



Eesmärke saab seada erinevates ajaskaalades. Tunniteemade eesmärk!

Minu kommentaar:

Suures klassis:  Peale tunniteema tutvustamist saab lasta igaühel konspekti kirjutada oma selle tunni eesmärgi. Kuna rahvast palju, siis ei saa veenduda kas eesmärgid eelpool antud kriteeriumidele vastavad. Aga kuna eesmärgistamine on mentorluses ja ennastjuhtivas õppijas käsitletav, siis lootust on.

Hinnang: TEHTAV aga nii ja naa

  

Edenemine (isiklik edenemine/klassi edenemine)

Kursusel:

Tegime kõik koos sõnapilve sellest mida juba antud teema kohta teame.

Tabeli vormis:


Mida ma juba tean?

Mida ma teada tahan?

Mida ma õppisin?

 

 

 

 

 Viimane „kast“ – mida antud teema kohta õppisime – kuulub täitmisele teema lõpus või kursuse lõpus.

Minu kommentaar:

Sageli tundub aja raiskamisena, sest õpilasi palju. Samas, kui pole õpilane kaasatud, pole  kellelegi ka teadmisi jagada.

TEHTAV kui saada üle krambist, et „aega pole“

 

Õpetaja mentorina (alustasime aruteluga milline õpetaja sulle endale meeldis ja miks ja milline ei meeldinud ja miks see oli halb kogemus)

Kokkulepped (õpetaja sõlmib klassiga kokkulepped, üldised ja ka konkreetseteks tundideks)

-       Kuulamise reeglid:

- keskenda tähelepanu rääkijale

- ära anna hinnanguid

- reflekteeri

- küsi täpsustavaid küsimusi

- võta räägitu kokku

- jaga vajadusel omapoolseid selgitusi

 Minu kommentaar:

Õpilase "reeglitekohane" kuulamine on suures klassis aeganõudev tegevus ja klassi muud liikmed kaotavad kannatuse kui tegeletakse nö individuaalselt. Võib kaduda vaikus ja rahu. Samas võiks olla efektiivne kui kõik kuulajatest mõtlevad kaasa ühe rääkiva õpilasega keda kuulatakse.

TEHTAV nii ja naa

 

Mõtted tagasi tulles:

-         Mentorlusest saab mõelda ka suure klassi kontekstis aga arvestama peab suurema aja kuluga. Niikaua kui „peab“ läbima õppekavas olevaid paljusid teemasid on seda tehniliselt ikkagi raske teha. Samas, kuhu me ikkagi kiirustame?

-        Õpilaste isiklike  eesmärkide püstitamine konkreetsetes ainetes, konkreetsetes teemades aitaks kindlasti teadmiste paremale omandamisele kaasa ja arendaks rohkem kaasamõtlemise ja seostamise võimet. Muutuda võiks suhtumine  kelle jaoks õpin ja miks üldse õpin.

-         Kuskil „kosmoses“ on palju igasugu trikke ja nippe ja mänge ja atraktsioone ja simulatsioone jne. aga kõike ei suudagi läbi uurida, veel vähem kasutusele võtta aga imetore on kui õnnetusb mõni nipp „kodustada“ ja õppimise õpetamise protsessi muuta tõhusamaks. Aitäh võimaluse eest saada osa väliskoolitustest!

 

Üks tore nipp.

„Väljapuksimise debatt“   (Tug of war ehk köievedu)

On mingi teema kus võib olla pooldajaid ja vastaseid. Selleks, et kuulda välja rühmas erinevaid argumente ja lõpuks jõuda ka näiteks enamuse arvamuseni.

Kaks inimest alustavad  öeldes kumbki oma seisukohad ( võivad omavahel „vaielda“ kuni keegi vaatajatest/kuulajatest teeb „käteplaksu“  selle inimese suunas kelle asemele soovib ise oma argumentidega minna. Ta saab rääkida nii kaua kuni keegi ta taas välja vahetab. Õpilastega võib kokku leppida, et igaüks peab leidma võimaluse oma „plaksuks“ ja suuremas seltskonnas kokku leppida, et saab oma argumente esitada vaid ühe korra, nii saavad kõik sõna.


Usin õppetöö:

 

Tunnistus kursuse läbimise kohta

 Üks oluline osa väliskoolituste juures on ka kohaliku kultuuriruumiga tutvumine.

Maalitud aknad kui kultuurielamus.


0 comments:

Post a Comment