ehk Viimsi Gümnaasiumi inimeste tegemistest ja kogemustest

“Holistic approach in Education” oktoobris '23 Küprosel

Minu koolitus “Holistic approach in Education” toimus 7 päeva+ 1 koolikülastuspäev Küprosel ja kokku kolmes linnas Paphosel, Limassolis ja Protarases.

  

Grupp oli väike, kõigest 6 haridustöötajat- mina, Evelin Austriast ja Lutz Saksamaalt õpetame gümnaasiumis ja Adam, Maria ja Mirela Horvaatiast, kes toimetavad täiskasvanute kutseõppes. Meeldiv oli kohe tõdeda, et kõik räägivad suurepärast inglise keelt, mis tegi arutelud kohe sisukaks ja lõppkokkuvõttes ka üheks väärtuslikumaks osaks koolitusest. 

Koolitajad osutusid narvalasteks, kes tegutsevad sellises oranisatsioonis nagu Vitatiim. Avastasin selle juba enne koolitust ja tegin natuke ka luuret, et mis kambaga tegu on. Soovitused olid soojad, sest nad teevad Narvas ägedaid asju.

Sisu poolest osutus see koolitus minu jaoks natuke pettumuseks, aga ilmselt seetõttu, et olen juba selle valdkonnaga üsna kursis ja ka seda veidi praktiseerinud, erinevalt teistest, kellele oli enamik lähenemisi ja meetodeid täiesti uued. 

Siin on siiski mõned minu jaoks olulisemad nopped ja mõtteterad:


  • “It doesn’t matter what you look at, it’s what you see”

  • “When you label, you limit.”

  • “Why would anybody play on a one-string guitar when there are five other strings?” Saime raamatust “Adult learning” ühe peatüki läbitöötamiseks, aga tundub, et kogu teos võib huvitavat mõtteainest anda. https://www.amazon.com/Adult-Learning-Linking-Theory-Practice/dp/111813057X 

  • Healthy mind platter- ehk põhimõte, mis suhtub vaimu tervisesse sarnaselt tervisliku toitumise taldrikureeglile. Selle kohta saab lähemalt lugeda siit https://drdansiegel.com/healthy-mind-platter/ Kas sinu päevas on kõik vajalikud “toitained” olemas?

 

  • “Take a worry minute”- kui ikka muremõtteid on kogu pea täis, siis võta üks hetk ja muretse kohe täiega kogu see mure ära. Ja siis, lase minna!

  • African ubuntu- the belief that we are defined by our compassion and kindness towards others

    • Compassionate listening- lihtsalt kuulamine, ilma lahendusi, hinnanguid, vastuseid, oma arvamust pakkumata. “I am here to be seen”- “I see you”

    • “Connection before correction”

    • Am I compassionate and empathetic with myself?

  • “Are you a human being or doing?” Is your life mindless or mindfull? How much of your life is a conscious choice?

  • MINDFULNESS- paying attention on purpose, in the present moment, and non-judgementally


 

Neljandal koolituspäeval liitus meiega kaks narvalast (Nadjezda ja Aleksei- üks põhikoolist ja teine täiskasvanute ümberõppest- kui ma nüüd õigesti aru sain). Nende liitumine viis moti ikka täiega alla, sest kumbki ei rääkinud suhtlustasandil inglise keelt ja arutelude ja meetodite läbitegemine venis seetõttu ülipikaks ja ebaefektiivseks. Saan aru, et tore reis ja keelepraktika neile, aga meie aja ja närvide arvelt pole päris aus. Mind torkis kindlasti ka see, et tegelikult iga ülesande ja küsimuse peale rääkisid nad hoopis suvalistest asjadest ja pigem nägid probleeme kui lahendusi. Tegime kovisioonis läbi Aleksei küsimust /väljakutset, et kuidas töötuid inimesi õppima motiveerida, kõik osalejad olid lahendustele orienteeritud, pakkusid palju ideid välja, mis päriselt töötaks, aga ta ei kuulanud neid ja ajas ikka oma rada. Keelebarjäär mängis samuti suurt rolli ja võib olla ta ei saanudki lihtsalt meie jutust aru. 5ndal päeval läks mu tore esialgne grupp ära ja jäime Eveliniga ja narvakatega kahekesi. Siis oli küll juba väga raske mingit kasutegurit näha ning katsusime siis vestluste kaudu Eveliniga vähemasti ükteise kogemustest õppida. Saime aru, et nad lihtsalt olid tulnud puhkusereisile ja ei olegi ootust midagi õppida. Ehk pettuda saime ainult oma ootsutes. 

Veel üks huvitav tahk oli see, et pm me kõik olime samal kursusel, aga meie programmid olid erinevad- kellel mindfulness, kellel person-ceneted learning, horvaatidel oli esialgu üldse mingi ICT teema. Ses osas oli meie juhendadaja Jelena väga professionaalne, tore ja sai suurepäraselt hakkama, et kõike seda manageerida ja kõigeile natuke midagi pakkuda, aga seda sisu ja sügavust või meetodite täiendust, mille pärast ma sinna läksin siiski ei saanud. Mõned toredad meeldetuletused aga küll ja palju kinnitust, et me oleme juba päris heas kohas ja õigel teel oma väärtuste ja mentorlusega.




Mille üle kindlasti nuriseda ei saa, on ilm. 28 kraadi iga päev ja alla 20ne ei langenud ka öösel. Ja meri… imeliselt ilus. Reisisihtkohana samas jäi Küpros mu jaoks natuke liiga turistikaks. Pidi ikka vaeva nägema, et natukenegi loodust kogeda ja inimmassidest eemale saada. 


Positiivne oli kindlasti ka päevakava, mis enamasti algas 9 või 10 ja lõppes kella 14 paiku. Andis võimaluse õhtuti oma tööd teha ja õpilaste töid tagasisidestada. Seetõttu olid need 8 koolituspäeva ikka väga töised ja nüüd tahaks natuke puhata ka. Sest nv-sed ja vaheaeg jäi justkui vahele. Ise loodan, et kogutud D-vitamiiniga kütan jõuludeni ära. We’ll see!


  


Kokkuvõttes soovitaksin seda koolitajat ja teemat küll, aga teeksin eeltööd, et kes koolitusele minemas ja kui süvitsi teemadega on plaanis minna. 



0 comments:

Post a Comment