Tegemist oli minu esimese
Erasmus+ koolitusega. Siiani olin tegelenud vaid varasemate projektide
reisikorraldusega aga nüüd, kus olen alustav mentor, võtsin ka ise ühest
koolitusest osa.
Algselt valisin välja
koolituse Educational Coaching Tools. Koolituse läbiviijaks oli Idevelop Training S.L. Koolituse valiku põhjuseks oli rohkem mõista mentorluse olemust ja
saada erinevaid tööriistu aga kuna miinimum osalejate arv ei tulnud kokku ja
grupp ei avanenud, liitusin teise koolitusega 4C's: Communication, Collaboration,
Creativity and Critical Thinking mis oma olemuselt haakus algselt valitud
kursusega. Minu ootus oli saada koolituselt enesekindlust, praktilisi tööriistu
ja meetodeid mentortundides kasutamiseks.
Koolitus toimus Hispaanias,
Malagas. Meie grupis oli 17 inimest, kes olid pärit Soomest, Leedust, Poolast,
Tšehhist, Saksamaalt, Ungarist ja 6 meie grupist tuli Serbiast. Ka minu
mentorgrupis on 17 õppijat, seega oli see huvitav paralleel.
Gruppi juhendas Iris, kes kasutas väga palju
meditatsiooni, Mindfullness harjutusi, filmianalüüsi, joonistamist,
kirjutamist, aktiivset liikumist. Iris pani grupi omavahel suhtlema,
moodustades grupitöödeks pidevalt uued grupid ning ka soojendusharjutused
viisid sageli mugavustsoonist välja.
Koolituselt võtsin kaasa mõned
praktilised harjutused, mida vajadusel kasutada:
1) Esimest oleksin soovinud kasutada juba
esimeses mentortunnis. Seisti suurde ringi. Juhendajal oli käes suur lõngakera.
Ta ütles enda nime ja mis talle meeldib. Seejärel viskas ta lõngakera üle ringi
järgmisele inimesele, kes samuti ütles enda nime ja mis talle meeldib. Kui kõik
said öelda, hakkas lõngakera tagurpidi tagasi liikuma, et kui mina sain
lõngakera viimasena, ütlesin selle inimese nime, kes mulle lõngakera viskas
ning samuti mis talle meeldib. Kui ei olnud meeles, aitas grupp meelde tuletada. Seda meetodit saab edukalt kasutada ka õppetöös õpitu
kinnistamiseks.
2) Stereotüübid.
Kirjutasime maailmakohviku stiilis suurele A3 paberile stereotüübid, mida
ühiskond ütleb meeste, naiste, immigrantide, teismeliste kohta. Seejärel seisti
suurde ringi ja juhendaja ütles ühe väite, mida ütleb ühiskond. Näiteks:
„Naised on kehvad autojuhid“. Kes ringis seisjatest nõustuvad isiklikult selle
väitega, kõnnivad üle ringi ehk siis vahetavad asukohta ringis. Nii saab
eraldada enda jaoks, mida ütleb ühiskond aga mida arvan mina sellest
isiklikult. Samuti toob see välja erinevate arvamuste ja hoiakute aktsepteerimise. See meetod võimaldab käsitleda võimalikke teemasid, mis tekitavad
pinget aga samas nõuab see juhendajalt ka oskuslikku olukorra ja teema
käsitlemist, et ei tekiks vastandumist ega lisaks lahendamata arusaamatusi.
3) Aktiivne kuulamine ja oskus öelda ei. Harjutasime aktiivset kuulamist ning teadvustasime, et vahel on vaja öelda ka ei. Kui räägid endast, saab aju samasuguse efekti nagu šokolaadi söömisest või mõnuainetest. Seega soovid seda teha veel ja veel. On väga oluline olla hea kuulaja, sest neid on vähe. Et olla hea kuulaja, peab su enda aku olema täis ja vajadused kaetud, et saaksid olla mõttega kohal. Hea kuulaja ei anna hinnangut, vaid oma olemusega ütleb, et olen siin, kuulen ja mõistan sind.
4) Enneagram
ehk 9 inimtüüpi. Tööriist mõistmaks erinevaid isiksusi enda mentorgrupis ja
kuidas panna grupis neid just õigesse rolli. Juhendaja kasutab enda töös väga
palju filme ning filmid on enamasti just
erinevaid isiksusetüüpe kasutades üles ehitatud.
Üldjoontes jäi koolituse sisu
pisut pealiskaudseks. Lugedes koolituse detailset kava, tekkis suurem ootus,
kui juhendaja koolituse käigus edasi andis. Üheks põhjuseks võiks olla suur
osalejate arv ning erinevad koolisüsteemid, kust osalejad pärit olid.
Lõpetuseks üks lihtne aga väga oluline igapäevaselt meelespidamist vääriv mõttetera: see, mida Sa täna teed,
mõjutab Sind homme.
Nii tore sissekanne. Mul oli seda huvitav lugeda ja ma mäletan ka su jagamist Erasmus+ jagamise koostöötunnis, see oli ka tore!:) Aitäh jagamast!
ReplyDelete